Starter

Advies voor de startende ZZP’er

U bent starter, maar hoe pakt u dit administratief aan? ZZP Boekhouder helpt u op weg.

U schrijft zich in bij

Stappenplan

Stap 1 – Kamer van Koophandel

Voordat u daadwerkelijk kunt beginnen zult u zich waarschijnlijk moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor de inschrijving in het handelsregister dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen en een afschrift van uw privé-rekening of een uittreksel uit het bevolkingsregister. Beide mogen niet ouder zijn dan een maand.

Stap 2 – Belastingdienst

Zodra u zich heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel moet u bij de Belastingdienst een BTW-nummer aanvragen. U kunt telefonisch of schriftelijk het formulier ‘Opgaaf gegevens startende onderneming’ aanvragen. Met dit formulier bepaalt de Belastingdienst welke belastingen u moet gaan betalen.

[promoslider category="zzp-ers" width="400px" height="200px" time_delay="4"]

Stap 3 – VAR Verklaring

Om te bepalen van welk dienstverband er sprake is kunt u een Verklaring Arbeidsrelatie opvragen bij de Belastingdienst. Dit is niet verplicht maar wel raadzaam.

Stap 4 – Verzekeringen

Als ZZP’er loopt u risico’s. Die risico’s kunt u afdekken door u te verzekeren. U moet zich natuurlijk persoonlijk verzekeren, maar ook voor uw bedrijf kan het handig zijn om bedrijfsverzekeringen af te sluiten. Een belangrijke verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering, waarmee u belangrijke risico’s kunt afdekken. Indien u ergens werkt als ZZP’er blijft u aansprakelijk voor de door u verrichte werkzaamheden!

Andere verzekeringen die handig kunnen zijn:

  • ziekte en arbeidsongeschiktheid,
  • pensioen,
  • glasschade,
  • de inboedel,
  • rechtsbijstand,
  • transport,
  • inkomstenderving,
  • diefstal

en ga zo maar door. Het is aan u om te beoordelen welke verzekeringen u nodig acht.

Meer informatie

Boekhouder gezocht? Contact ZZP Boekhouder voor meer informatie. Wij kunnen u bij al deze stappen van dienst zijn.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw bericht